Tuesday, May 4, 2010

CARA MENGATASI KESEDIHAN

salam.

oleh kerana kebosanan yg mlampau, i membuat keputusan tuk berblog pada petang yang indai permai ini. (lipat kain i mls plk nk buat, haish!). hope i x lari tajuk. mari kita mulakan.

i percaya anda di luar sana pernah mengalami kesedihan yang melampau, yang sarat hingga x tertanggung mungkin, dan tidak terkecuali yang bersedih atas kehilangan seseorang yang amat disayangi. contoh lain antaranya ditinggalkan kekasih dan tertekan kerana keputusan peperiksaan yg tidak memuaskan, itu juga termasuk dalam emosi sedih. *MEMPRAKTIKKAN PEMBELAJARAN SUBJEK PENGURUSAN EMOSI* hope i dpt A dlm subjek ni, amin..
justeru itu, i sebagai salah seorang yang juga mengalami situasi sebegini ingin berkongsi sedikit tips untuk kita melupakan kesedihan tersebut sikit demi sedikit. ( just base on my experience and knowledge):


  • bagi mereka yang sedih atas kehilangan orang yang mereka sayangi:

-kirimkan bacaan ayat suci al-Quran setiap kali selepas solat. jika anda solat cukup 5 waktu sudah tentulah 5 kali anda mengirimkan sekurang2nya surah al-Fatihah kpd arwah itu dapat menghapuskan dosa2 yang pernah dilakukan seterusnya diberikan keamanan di alam sana. kepada si pengirim pula, hati kita akan lebih tenang dan ketenangan itu akan membawa kegembiraan kepada diri kita sendiri. (ala-ala ustazah norbaiyah bersyarah)
  • bagi mereka yang sedih kerana ditinggalkan kekasih @ tgh gado2 manje gitu ( yg ni i sure mesti ada antara u all yang pernah mengalaminya) :

- carilah hiburan lain seperti kaum keluarga, sahabat handai untuk menceriakan hidup kita.* hiburan yg baik je tau, clubing2 x mo ok* mungkin bagi kaum wanita agak sukar untuk melupakan kisah manis antara dia dan kekasih,*sbb perempuan ni mmg lembut hatinya dan mudah tuk mengalirkn air mata bila terkenang2 akan si KEKASIH instead of lelaki yg kebanyakannya HATI KERING*. tetapi wanita2 sekalian haruslah tabah dan sabar ye. lebih elok lagi jika kita menilai diri sendiri, muasabah dirilah org kate, sbb mungkin perpisahan itu datangnye dari kelemahan diri kita juga. anggaplah ada hikmah disebalik perpisahan itu dan sentiasa bersyukur dgn qada' dan qadar Allah. so, paling kurang dalam 3,4 bulan nnt ok lah hati u all tu. (wah2, psl kasih kekasih pnjg pulak tazkirahnya)


  • bagi mereka yang sedih di ats keputusan peperiksaan yang tidak memuaskan:

-jgn ingt perkara ini tidak serius kerana ada satu kes seorg pelajar india bunuh diri akibat tertekan dgn result exam yg teruk ni, semoga tidak berlaku kpd pelajar yg beragama ISLAM, *Nauzubillah*. So kwn2 sekalian anda semua hendaklah mencari sahabat2 atau ibu bapa sendiri untuk berkongsi perasaan sedih itu, jika anda tanggung perasaan sedih sorang2, of coz la mmg menangis sampai satu baldi air mata. Kepada sesiapa yang mempunyai kekasih, i tau u all mesti ngadu kt bf/gf kn, i tau... bila mengadu tu tenang damai sikit hati & si pendengar tu plk hendaklah memberi perangsang dan semangat kepada org yg mengadu supaya mereka tidak beputus asa dan lebih berusaha pada masa akn dtg. Anda juga disarankan utk mengadu dgn ibu bapa kerana berkat doa ibu bapa itu sgt penting dan tinggi nilainya di sisi ALLAH S.W.T. so that, u all xkn cedih2 dah dan hendaklah sentiasa berdoa serta bertawakal kpdNYA agar ilmu yg kita dapat itu sentiasa diberkati. insyaAllah


ha tgk, baby pun dh pndai nk express sedih, klu yg mcm ni depan i, mmg nk kne geget. geram.

Actually bnyk lg jenis2 kesedihan yg dialami oleh org2 di luar sana & lebih bnyk yg boleh i ulas
( klu taip pnjg2 karang u all bosan), tetapi apa yg i kongsi ni kebanyakannya di alami oleh anak2 muda yg masih belajar. Jadi, akhir kata, anggaplah dugaan yang datang dlm hidup kita merupakan satu ujian dan rahmat bagi kita agar kita lebih mengingatiNYA. hendaklah kita sabar menghadapi dugaan tersebut kerana insyaAllah akan ada ganjaran yg lebih hebat untuk orang2 yg bersabar di akhirat kelak.


salam syg: zihan nordin (nama dlm fb) (^-^)

No comments: